УКРАВТОДОР

Служба автомобільних доріг у Черкаській області

» Прес-центр » новини » Щодо ремонту автодоріг держаного значення Черкаської області

Щодо ремонту автодоріг держаного значення Черкаської області

Дорожники Черкащини після тривалих весняних дощових днів продовжують ремонт автодоріг.

На замовлення Служби автомобільних доріг у Черкаській області силами підрядних підприємств ліквідація ямковості проводиться, у першу чергу, на автодорогах національного та регіонального значення.

Так, на автодорозі Н-01 Київ-Знам’янка площа руйнування та деформацій дорожнього покриття складає більше 15 тис. кв. м. В той же час, виділене фінансування дозволить ліквідувати лише 10 тис. кв. м деформацій. Така ж ситуація склалася й на інших автодорогах національного значення. Так на автодорозі Н-08 Бориспіль-Дніпро-Запоріжжя-Маріуполь виділеного державою фінансування вистачить ліквідувати ямковість на 15 тис. кв. м. з ушкодженого деформаціями 22 тис. кв. м дорожнього покриття. На автодорозі Н-16 Золотоноша-Черкаси-Сміла-Умань виділеного фінансування вистачить ліквідувати ямковість на 12 тис. кв. м з необхідних 19 тис. кв. м, які вражені ямковістю та деформаціями.

Ямковий ремонт існує в усіх країнах. Він є частиною масштабного комплексу робіт з експлуатаційного утримання автомобільних доріг впродовж року, і головним його завданням є забезпечити для водіїв безпечний проїзд до початку сезонних робіт.

 

В Україні, впродовж багатьох років, такий вид ремонту був основним, оскільки дорожня галузь фінансувалася за залишковим принципом. Усі «авто» акцизи (паливо, розмитнення, користування дорогами, тощо) потрапляли до державного бюджету, і направлялись на різні сфери (соціальну, медичну, економічну, культурну, тощо), а те що залишалось - йшло на дороги. Така система розподілу існувала до прийняття закону про створення Державного дорожнього фонду, який почав діяти з 2018 року. Але й зараз не всі отримані податки йдуть на ремонт доріг. Поступове наповнення фонду розраховано на 3 роки. 2018 рік – 50% на дороги, 2019 рік – 75% на дороги, 2020 рік і далі – 100% на дороги. Стабільне фінансування дає можливість планувати ремонти на 3-5 років. Але за 1 рік неможливо відремонтувати усю мережу доріг, навіть за умови 100% фінансування. Тому ямковий ремонт все ще залишається основним способом збереження існуючої дорожньої мережі.

Враховуючи постійне недофінансування дорожньої галузі, ураження ямковістю та деформаціями покриття автодоріг з року в рік постійно зростає, а видатки, які спрямовуються на ремонт, на жаль, не збільшуються.

Постійне збільшення масштабів руйнування асфальтобетонного покриття доріг на сам перед пов’язане із з порушенням міжремонтних термінів через хронічне недофінансування дорожньої галузі впродовж останніх кількох десятиліть. Руйнації, що водії спостерігають на автодорогах, утворилися не за кілька місяців чи років. Це наслідки десятилітнього недофінансування дорожньої галузі. За ці роки асфальтобетонне покриття втратило всі свої фізико-хімічні властивості. Насамперед, свою головну властивість втратили в’яжучі речовини, що й призводить до руйнування верхніх шарів автомобільної дороги та подальшого руйнування всього конструктиву. Через це на поверхні з’являються ямковість, сітка тріщин, лущення. При наявності цих дефектів верхнього шару покриття та несприятливих погодних умов, як то численні перепади температури від мінусових до плюсових, опадів у вигляді дощу, тріщини та ямки заповнюються водою, відбувається подальша руйнація асфальтобетонного покриття.

Мережа автодоріг державного значення у Черкаській області складає 1768 км. Щорічно, навесні, інженерами Служби автодоріг проводиться обстеження доріг та формується список доріг та обсяг ураження різними деформаціями (ямковість, колійність, тріщини, вибоїни, пучини тощо). Так у 2016 році ураженість ямковістю на автодорогах державного значення склала понад 960 тис. кв. м, але виділених лімітів фінансування вистачило щоб ліквідувати її на площі понад 351 тис. кв. м (37% від потреби). У 2017 році ямковість склала понад 814 тис. кв. м, виділеного фінансування вистачило на ліквідацію лише 207 тис. кв. м (25% від потреби). У 2018 році ямковість була зафіксована на площі понад 744 тис. кв. м, а ліквідували 241 тис. кв. м ямковості (32% від потреби).

Діаграма-1.jpg

Щорічно проводяться роботи з ліквідації деформацій асфальтобетонного покриття в межах експлуатаційного утримання різними методами – ямковий ремонт, струменевий метод, поточний дрібний ремонт. Найбільш ефективним і дієвим методом є поточний дрібний ремонт (суцільний ремонт покриття). Але на суцільний ремонт покриття на автодорогах державного значення в Черкаській області, які потребують відновлення, а це 1058 км, коштів не передбачено.

Для ліквідації ямковості у повному обсязі на дорогах державного значення у Черкаській області у 2019 році необхідно витратити 450 млн грн, в той час як на поточний дрібний ремонт та експлуатаційне утримання передбачено лише 192 млн грн.

Окрім того, для ліквідації залишку ямковості на дорогах регіонального значення на площі понад 18 тис кв. м необхідно передбачити ще додаткове фінансування в обсязі 60 млн грн.

 

Служба автомобільних доріг у Черкаській області вкотре наголошує, що руйнування доріг спричинене рядом низькою факторів: порушення міжремонтних термінів, рух перевантаженого великовагового транспорту (на дорогах державного значення повна маса вантажівки має не перевищувати 40 тонн), щорічне недофінансування ремонтних робіт та відсутність асфальтобетонного покриття. Окрім того,слід враховувати, що 90% всіх автодоріг області будувалися у 70-80 роках минулого століття і вони спроектовані під максимальне навантаження 24 тонни і не розраховані на сучасні навантаження великовагового автотранспорту.

Прес-служба САД у Черкаській області